Ce spun poftele despre noi

Data: 26.07.2012
Ce spun poftele despre noi

Ni se întâmplă uneori să avem poftă de ceva dulce sau de ceva sărat, de fructe sau de prăjeli. Fiecare poftă în parte este în realitate un mesaj transmis de către organismul nostru, pentru că fiecare poftă corespunde unei carențe de vitamine, minerale sau acizi grași.

Creierul  ne indică întotdeauna lipsa anumitor nutrienți necesari organismului. De ce sunt necesari acești nutrienți? Deoarece participă la diferite  procese care au loc în organismul uman. Dacă unul din nutrienți lipsește sau se află într-o doză foarte mică, atunci se instalează starea de foame. Până în momentul în care îi oferim organismului toți nutrienții necesari, poftele nu sunt niciodată satisfăcute și vom avea tendința de a mânca tot mai mult. Folosind o sursă rapidă de energie lucrurile se vor înrăutăți, deoarece atunci când energia va scădea vom avea tendința de a consuma o băutură dulce sau chipsuri pentru a putea crește nivelul zahărului din sânge.

Vă prezentăm câteva dintre cele mai des întâlnite pofte și nevoile pe care organismul le transmite prin intermediul lor.

Pofta de carbohidrați (orez, cartofi, paste) –reprezintă un semn al lipsei unor nutrienți esențiali, mai ales acizi grași esențiali. Această poftă ar putea fi foarte repede  eliminată (în câteva zile) dacă suplimentăm dieta zilnică cu acizi grași esențiali, prin includerea în meniul zilnic a două lingurițe cu ulei de floarea-soarelui sau ulei de argancare este mai sănătos decât cel de floarea soarelui.

Pofta de grasimi, adică  pofta de  mâncare grasă, indică tot  un deficit de acizi grași esențiali, dar în același timp este un semnal de alarmă că nivelul calciului din organism este scăzut. Calciul se găsește, în mod natural, în muștar, ceapă, broccoli, legume, susan, ouă, nap, brânză și lactate în general.

Pofta de sărat indică o carență de sodiu în organism. În mod natural sodiul se găsește în aproape toate legumele, lactatele și în ouă, însă în cantități reduse. Este omniprezent în produsele din comerț, care conțin conservanți (nitrit de sodiu, benzoat de sodiu, etc.) și aditivi (glutamat monosodic). Aportul alimentar al acestor tipuri de sodiu este uneori mai important decât cel al sării de bucătărie. Din acest motiv, se recomandă reducerea cantității de sare folosită la gătit, în special dacă obișnuiți să consumați produse gata preparate din comerț.  Consumul regulat de legume fierte în abur poate reduce acest dezechilibru, eliminând pofta de sare. De asemenea, consumul de lapte proaspăt poate reduce semnificativ pofta de sărat. Atenție, însă, laptele trebuie să fie cât mai puțin procesat, cât mai aproape de starea sa naturală.

Pofta de ciocolată poate sugera un deficit de vitamina B și/sau un deficit de magneziu. Includerea în meniul zilnic a suplimentelor minerale ar putea pune capăt acestor pofte.

Pofta de legume si fructe ar putea însemna că organismul vostru ar putea avea o lipsă de enzime, cauzată de un consum prea mare de mâncăruri preparate termic, deoarece enzimele sunt distruse în urma temperaturilor ridicate. Știm cu toții că prin fierbere se distrug vitaminele din fructe și legume. Alte cauze  ar mai putea fi abuzul de carne (grăsimi) și dulciuri pentru descompunerea cărora este nevoie de enzimele din fructe și legume crude. Și consumul de alcool și cafea poate fi vinovat de apariția acestor pofte.

Pofta de lactate poate transmite mai multe mesaje din partea organismului, printre care și unele semnale de alarmă cu privire la apariția unor boli perioculoase: osteoporoză, insuficiență tiroidiană, insuficiență renală, ciroză hepatică etc. De asemenea, pofta de lactate ar putea indica și un deficit de triptofan și lisină, două substanțe, ambele aminoacizi, care se găsesc în alimente. Lipsa acestor aminoacizi declanșează afecțiuni ale glandei pineale, care se manifestă prin insomnii, stres și nervozitate.  Însă, de cele mai multe ori, pofta de lapte ne trasmite că avem o carență de calciu și fosfor. Calciul și fosforul participă la structura oaselor și a dinților, iar echilibrul calciu/fosfor din lapte favorizează absorbția primului. Zincul și seleniul, conținute de lapte, sunt minerale care ajută în lupta contra radicalilor liberi și a îmbătrânirii premature a celulelor, întărește sistemul imunitar al organismului și previne apariția aterosclerozei.

Pofta de alimente acre (lămâi, murături, borș, oțet) ar putea  indica o dischinezie biliară. O altă cauză posibilă ar fi consumul exagerat de alcool și grăsimi. Însă aceste pofte anunță și unele afecțiuni gastrice, hipoacide, hepatice, hipertiroidie, insuficiență corticosuprarenală. Decele mai multe ori, dacă veți consuma semințe, nuci, alune și fructe această poftă va dispărea. Și o ciorbă de legume acrită cu puțină lămâie poate suplini carențele.

Pofta de amar (grapefruit, pelin, anghinare) este un semnal de alarmă pentru posibile afecțiuni cardiovasculare, deoarece alimentele amare curăță sângele de toxine și îi ușurează circulația spre inimă. Încercați să consumați cu moderație grapefruit și începeți să faceți un minim de mișcare, în special exerciții cardio.

Poftele din perioada premenstruală indică o scădere a nivelului de zinc din organism. Indiferent că vă este poftă de înghețată, ciocolată, fructe rare și exotice, încercați să consumați banane, carne roșie, rădăcinoase și salată verde. Ele vor suplini necesarul de zinc și vă vor ajuta să vă simțiți mai bine. De asemenea, în perioada premestruală le recomandă să consumați mai multe lactate decât de obicei, pentru că și nivelul calciului din sânge este scăzut.

Bineînțeles, mai sunt și alte tipuri de pofte, cum ar fi cea de gheață sau ceva foarte rece (în realitate carența de fier, găsit în spanac și broccoli), pofta de mâncare uscată (în realitate deshidratare, care impune, deci, consum ridicat de apă), pofta de pâine (în realitate lipsa de azot, găsit în fasole boabe, pește, nuci și carne) etc. Important este să identificăm ce ne transmite organismul și să încercăm să acoperim toate carențele, pentru că pe termen lung lipsa mineralelor, vitaminelor și acizilor grași esențiali pot duce la afecțiuni grave și greu de vindecat.

 

 

Comentariul tau