Ciocolata, ca prieten si nu ca dusman

Data: 25.08.2014
Ciocolata, ca prieten si nu ca dusman


Daca aveti uneori pofta de o ciocolata buna si va trebuie un motiv in plus pentru a o consuma, suntem fericiti sa va dam o mana de ajutor. Studiile din ultimii ani au demonstrat ca ciocolata ofera beneficii multiple pentru sanatate, de la reducerea tensiunii arteriale, a colesterolului si pana la stimularea endorfinelor si prelungirea vietii.

Unele dintre primele dovezi clare ca ciocolata ar putea fi un aliment sanatos au aparut in urma unui studiu realizat acum mai bine de 20 de ani pe o populatie de indigeni din Panama, care includeau in dieta o cantitate mare de cacao. Acestia aveau extrem de putine probleme cardiovasculare, in special tensiune, iar ciocolata a fost identificata ca factorul care facea diferenta.

Au urmat o serie de alte studii, insa de importanta majora este o analiza a Universitatii Cambridge de acum 3 ani, care a inclus peste 100 de mii de persoane de pe intreg globul. O concluzie importanta a acesteia este faptul ca persoanele care consuma ciocolata de cel putin doua ori pe saptamana au un risc cu 37% mai mic de a dezvolta boli cardiovasculare si cu 29% mai mic de a suferi un accident vascular.

Alte studii au atras atentia asupra continutului ridicat de resveratrol pe care il au anumite preparate din cacao. Resveratrolul, un antioxidant potent pe care il regasim si in vinul rosu, are efecte de incetinire a imbatranirii, de prevenire a cancerului si a problemelor cognitive ale varstnicilor  ( boala Alzheimer) si de protectie impotriva radicalilor liberi.

Ciocolata se mai mandreste si cu alte beneficii, cum ar fi stimularea secretiei de endorfine, substante care va induc stare de bine si calmeaza durerea, sau energizarea, efectul fiind similar cu cel al cafelei – la baza sta substanta botezata teobromina.

Ce tip de ciocolata sa consumam?

Flavanolul, un antioxidant din familia flavonoizilor, este una dintre “armele” principale cu ajutorul careia ciocolata intareste sanatatea. Din pacate, procesul tehnologic prin care se produce majoritatea ciocolatei de pe piata, inventat acum cateva sute de ani, include o etapa care distruge majoritatea bioflavonoizilor. De aceea, chiar si ciocolata neagra, cu continut ridicat de cacao, contine mult mai putin flavanol decat variantele neprocesate. Pentru beneficii maxime cautati ciocolata naturala, care nu a trecut prin procesul de alcalinizare. De asemenea, evitati ciocolata cu lapte sau cea umpluta cu diferite amestecuri, deoarece aceasta are de regula si un nivel mult mai mare de zahar.

In ceea ce priveste cantitatea optima pe care ar trebui sa o consumam, parerile sunt impartite. O echipa de specialisti recomanda spre exemplu circa 6 grame de ciocolata pe zi, ceea ce inseamna aproximativ un patratel.

In ciuda tuturor beneficiilor pentru sanatate, nu trebuie sa uitam ca ciocolata are totusi un continut caloric ridicat, iar consumul in exces poate duce la obezitate, care la randul ei creste riscul de probleme cardiace si diabet, anuland beneficiile initiale. Moderatia este cheia.

Comentariul tau